Beredskapslyftet - en resurspool för omställning

2020-03-31 09:00

Med Beredskapslyftet mobiliseras tillfälligt tillgängliga personalresurser för att stödja svenska arbetsplatser som är starkt pressade under Coronakrisen eller som är i behov av akut hjälp.

Ett första exempel på Beredskapslyftet är den intensivutbildning som Sophiahemmet Högskola och Novare med finansiering av en av Investors största ägare, Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse har tagit fram för SAS-permitterad kabinpersonal. Den har väckt stort intresse bland flera arbetsgivare och permitterade arbetstagare i Sverige.

– Det finns otroligt kompetenta personer ute i landet som direkt efter avslutad intensivutbildning kan avlasta sjukvården med serviceärenden så att läkare och sjuksköterskor i än högre grad kan ägna sig åt att vårda patienter. Vi har fått många frågor från flertalet arbetsgivare som vill låta sin personal gå utbildningen och jag är glad att vi nu kan öppna upp den för ännu fler tack vare Wallenbergstiftelserna, säger Johanna Adami som är rektor vid Sophiahemmet Högskola.

Beredskapslyftet.jpg